Podczas październikowej sesji Rady Miasta Lubań Marlena Kiełdanowicz z Referatu Edukacji Urzędu Miasta Lubań przedstawiła „Informację o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Miejskiej Lubań za rok szkolny 2022/2023”.
W omawianym roku szkolnym na terenie naszej gminy mieszkało 2052 dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkół podstawowych. Notujemy tu spadek o 66 osób w porównaniu do roku szkolnego 2022/ 2023.
Szkoły podstawowe
W roku szkolnym 2023/ 2024 na terenie miasta funkcjonowały trzy szkoły podstawowe: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki, Szkoła Podstawowa nr 2 im. Europejskich Dróg Świętego Jakuba oraz Szkoła Podstawowa nr 4 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu.
Najwięcej dzieci uczęszczało do SP1 – 513 w 24 oddziałach. Najmniej w SP2 – 435 w 19 oddziałach.
W porównaniu do roku szkolnego 2022/ 2023 w szkołach spadła liczba uczniów o 68 osób. Największy spadek nastąpił w SP4 - o 45 uczniów.
Spadła ilość etatów nauczycielskich o 10,31. Etaty obsługi zmniejszyły się o 4. Wpływ na to miała m.in. likwidacja Szkoły Podstawowej nr 3 z Oddziałami integracyjnymi im. Jana Pawła II w Lubaniu.
W SP2 funkcjonowało 6 oddziałów sportowych o profilu pływackim z 139 uczniami.
Do szkół podstawowych Gminy Miejskiej Lubań uczęszczało 9 uczniów pochodzenia romskiego.
Naukę w klasach pierwszych rozpoczęło 197 uczniów w 8 oddziałach. Najwięcej pierwszoklasistów było w SP4 (72).
Do SP4 uczęszczało najwięcej uczniów spoza obwodu szkoły (261) oraz najwięcej uczniów spoza miasta (98). Największa liczba uczniów z obwodu SP2 uczęszcza do innych szkół (186).
Przedszkola
W omawianym okresie Lubaniu działały trzy publiczne oraz cztery niepubliczne przedszkola.
W publicznych przedszkolach przebywało 354 dzieci w 16 oddziałach, w tym 20 dzieci w oddziale integracyjnym w Przedszkolu Miejskim nr 3.
Najwięcej dzieci uczęszczało do Przedszkola Miejskiego nr 5 (166 w 7 oddziałach). Najmniejsze jest Przedszkole Miejskie nr 1 z 4 oddziałami, do których chodziło 70 dzieci.
Do niepublicznych jednostek uczęszczało 392 dzieci.
W porównaniu do poprzedniego roku szkolnego w miejskich przedszkolach zwiększyła się liczba wychowanków (o 7 dzieci). Zmniejszyła się natomiast liczba etatów nauczycielskich o 1,16. Stan zatrudnienia pracowników administracji i obsługi zmniejszył się o 2,70 etatu.
Kadra nauczycielska
W Gminie Miejskiej Lubań w roku szkolnym 2023/2024 etaty nauczycielskie wyniosły 197,02, tj. o 11,47 etatu mniej niż w roku szkolnym 2022/2023.
We wszystkich miejskich jednostkach oświatowych zatrudnionych było 207 nauczycieli: 37 bez stopnia awansu, 78 mianowanych i 92 dyplomowanych.
W omawianym okresie 16 z nich brało udział w postępowaniu o awans zawodowy. 6 uzyskało awans zawodowy. 7 uzyskało prawo do nauczania drugiego przedmiotu. 6 ukończyło studia wyższe. 131 brało udział w kursach doskonalących.
Tygodniowo nauczyciele realizują średnio 831,25 godziny ponadwymiarowe. Dotyczy to przede wszystkim nauczycieli dyplomowanych ze szkół podstawowych.
W szkołach realizowane są tzw. godziny opieki, czyli zajęcia wyrównawcze, rewalidacyjne, przygotowujące do egzaminów, koła zainteresowań, zajęcia sportowe, doradztwo zawodowe a także obejmujące nauczanie indywidualne lub zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia. Godziny opieki to także godziny pracy pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedy, terapeuty pedagogicznego i bibliotekarza.
W szkołach podstawowych w tego typu zajęciach uczestniczyło 699 uczniów.
W roku szkolnym 2023/ 2024 w miejskich przedszkolach i szkołach rozpoczęło pracę 16 nowych nauczycieli. 8 przebywało na urlopie dla poratowania zdrowia, a 10 nabyło prawa emerytalne. Stosunek pracy rozwiązano z 12 nauczycielami: z 4 na wniosek zainteresowanego, a 8 przeszło na emeryturę.
Frekwencja w szkołach
W porównaniu z ubiegłym rokiem szkolnym wzrosła frekwencja w szkołach. Największą poprawę obserwuje się w SP2 (z 80,82% do 86%).
Nieodpowiednią lub naganną roczną klasyfikacyjną ocenę z zachowania otrzymał 1 uczeń z SP2. Prowadzone są rozmowy z uczniami i rodzicami uczniów z najwyższą absencją. Utrzymywany jest stały kontakt wychowawcy i pedagoga szkolnego z rodzicami uczniów opuszczających zajęcia celem weryfikacji przyczyn nieobecności ucznia. Prowadzone są wywiady środowiskowe, rozmowy z rodzicami i uczniami o realizacji obowiązku szkolnego, o działaniach prawnych i możliwych formach pomocy dziecku. Szkoły współpracują z MOPS, PCPR, kuratorami, asystentami rodziny, dzielnicowym. Kierowane są wnioski do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację rodzinną uczniów nierealizujących obowiązku szkolnego. Nagradzani są uczniowie ze 100% frekwencą.
Wyniki egzaminu ósmoklasisty
Najwyższą średnią z egzaminów ósmoklasisty w roku szkolnym 2023/2024 uzyskali uczniowie SP4 z matematyki - 42%, z języka angielskiego - 66% i z języka niemieckiego – 94%, natomiast
z języka polskiego najlepszy wynik osiągnęli uczniowie SP1 – 64%.
Aby pomóc uczniom mającym słabe wyniki w nauce, szkoły organizowały m.in. pozalekcyjne zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, pomoc nauczyciela podczas konsultacji, indywidualne zajęcia pedagoga z uczniem w celu nadrobienia zaległości, dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, zindywidualizowane ścieżki kształcenia dla uczniów mających trudności dydaktyczne, wsparcie nauczycieli współorganizujących kształcenie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozmowy z pedagogiem i psychologiem – objęcie pomocą systemową całych rodzin.
Uczniowie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego
Uczniów z takim orzeczeniem było 24 w oddziałach przedszkolnych (10 w przedszkolach publicznych i 14 w niepublicznych) i 47 w szkołach podstawowych.
W przedszkolach publicznych 4 wychowanków uczęszczało do oddziałów ogólnodostępnych i 3 do oddziałów integracyjnych.
W szkołach podstawowych wszystkie dzieci uczyły się w oddziałach ogólnodostępnych.
Przedszkole Miejskie nr 3 miało ponadto 1 dziecko z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Konkursy o zasięgu ponadgminnym i w olimpiady przedmiotowe
W porównaniu z poprzednim rokiem szkolnym uczniowie chętniej biorą udział w konkursach, liczba uczestników konkursów przedmiotowych zwiększyła się o 606 uczniów.
W konkursach muzycznych tanecznych wzięło udział 21 uczniów lubańskich podstawówek. W konkursach artystycznych uczestniczyło 103, w konkursach przedmiotowych 877, a w zawodach sportowych 6076 uczniów.
Programy edukacyjne, zdrowotne itp.
W roku szkolnym 2023/2024 szkoły podstawowe brały udział w programach edukacyjnych, zdrowotnych i rządowych, m.in: Laptop dla ucznia, Polak ma essę!, AKILIADA, Bieg po zdrowie, Sprawny Dolnoślązaczek, Bank Dobrych Pomysłów - Szkoła na medal, Kino Szkoła, Klasa w terenie, Przez kontynenty świata, Poliglota w krainie języków, Mój wymarzony zawód, Poznaj Polskę, Ja w świecie emocji, Zdrowo jem, więcej wiem, Edukacja z wojskiem, Kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł - kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej, aktywnego trybu życia i zbilansowanej diety, „Znamię, znam je?” - profilaktyka czerniaka skóry, projekt edukacyjny „Każdy inny - wszyscy równi”, projekt ZUS - Szkoła z ZUS, Zajęcia profilaktyczne „Chcę zdrowo i bezpiecznie żyć”, akcja „Żonkile” - upamiętnienie rocznicy wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim (projekt edukacyjny Muzeum POLIN), CEO - Festiwal Demokracji (projekt edukacyjny dla Samorządu Uczniowskiego), Sprzątamy dla Polski - projekt realizowany pod patronatem Prezesa Rady Ministrów, Szkolny Piknik Profilaktyczny, Aktywna przerwa, Dzień bez Samochodu, Akcja Sprzątania Świata, powiatowy projekt edukacyjny „Mój wymarzony zawód”, Razem Łatwiej - profilaktyka zdrowotna zaburzeń psychicznych pod patronatem fundacji Cogito i Urzędu Marszałkowskiego, Euroweek, Ogólnopolska Liga Czytelników, akcja Góra Grosza, Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF, Narodowe Czytanie, Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa.
Finansowanie oświaty
W roku 2023 subwencja oświatowa wyniosła 15 966 923,00 zł (stan na 31.12.2023 r.) i była wyższa o 1 976 757,00 zł w stosunku do roku 2022.
W roku 2024 subwencja oświatowa wynosi 20 202 040,00 zł (stan na 30.09.2024 r.) i jest wyższa o 4 235 117,00 zł w stosunku do roku 2023.
Wydatki bieżące w przeliczeniu na jednego ucznia wyniosły: w SP1 – 16 108,00 zł, w SP2 – 16 690,91 zł, w SP4 – 15 002,74 zł.
W publicznych przedszkolach najwyższy koszt utrzymania ucznia występuje w PM3 - 25 835,98 zł. W PM1 jest to kwota 25 215,35 zł, a w PM5 19 966,37 zł.
Główne wydatki bieżące, przeznaczone na utrzymanie jednostek oświatowych, stanowią wynagrodzenia osób w nich zatrudnionych.
W PM1 było to 1 383 552,28 zł (przy pozostałych wydatkach bieżących 381 521,57 zł), w PM3 - 2 501 978,60 zł (pozostałe bieżące 546 666,13 zł) i w PM5 - 2 599 610,51 zł (pozostałe bieżące 714 805,57 zł).
W szkołach podstawowych odpowiednio:
Plan finansowy szkół na 2024 rok (stan na 30 września 2024 roku):
Dotacje dla przedszkoli niepublicznych w 2023 roku (12 754,26 zł w przeliczeniu na jedno dziecko)
Środki z funduszu pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
Do przedszkoli publicznych uczęszczało w omawianym roku szkolnym 1 dziecko z Ukrainy. Do przedszkoli prywatnych – 13.
W szkołach podstawowych na terenie Lubania uczyło się 71 dzieci ukraińskich. Aby pomóc im zaaklimatyzować się w nowym środowisku, przeprowadzono łącznie 32 godziny nauki języka polskiego dla uczniów z Ukrainy i 2 godziny dla innych obcokrajowców.
Od stycznia do grudnia 2023 roku lubańskie szkoły podstawowe otrzymały w sumie 1 079 096,70 zł z funduszu pomocy. Przedszkola publiczne - 10 269,62 zł, a niepubliczne – 77 240,68 zł.
Wydatki na dokształcanie i doskonalenie nauczycieli
W budżecie miasta na 2024 rok zaplanowano 118 309,00 zł z przeznaczeniem na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Dofinansowanie przeznaczone jest m.in. na:
(UM/ ŁCR)